2007-10-17

Hemligt

Bergrum och andra glömda eller hemliga utrymmen och platser har fascinerat mig ett tag nu. Dagen innan den här praktiken var jag och U på visning nere i Femörefortet som numera är ett museum över den svenska militära kustartelleriverksamheten under kalla kriget.

Igår fick jag tillfälle att ännu en gång vandra ned i det svenska urberget, denna gång till kommunens civila ledningscentral. Hela anläggningen ligger i en utsprängd grotta nere i urberget, väl skyddad mot kärnvapen och bomber. Där nere fanns logement, kök, matsal, saneringsutrymmen, dieselaggregat, egen brunn m.m. för att anläggningen skulle klara sig själv om kriget kom. Numera står också lite hemliga tekniska anordningar där nere som jag förstås inte får avslöja vad det är.

Numera är ju Sverige inte direkt hotat av invasion och troligen kommer vi inte att vara det i framtiden heller. Så ledningscentralen, som var i väldigt gott skick, står i princip bara där. Jag tyckte att den vore en utmärkt arena för Laserdome eller liknande actionlekar. Men kanske slutar den som bergrummet under Vita Berget i Stockholm, det vill säga som serverhall. Det mest intressanta vore förstås om den blev ett museum. Men än så länge finns det för mycket nytta av utrymmet.

Benkars hemsida finns foton från en nedlagd civil ledningscentral, Nyköpings ser ungefär likadan ut på insidan om någon undrar.

Klart, slut.

Inga kommentarer: