2007-09-09

Intressanta problemställningar

Till tisdag har vi fått en del intressanta problem att fundera över. Bland annat innefattar de problematiken när en FIP (Första insatsperson) tar sig vatten över huvudet i en insats och vem som bär ansvaret då denne gör sig illa. Sammantaget tre olika situationer som alla på sitt sätt är kluriga. Vem är till exempel räddningsledare över en FIP? Vem har arbetsmiljöansvar när det är anländande styrkor (och högre befäl) på väg till en olycksplats? Det ska bli väldigt intressant att diskutera detta på tisdag, svaren är inte helt självklara.

I fredags kom Brandkåren Attunda på besök och bjöd på lunch medan de presenterade sin lediga tjänst. Och imorgon måndag kommer Södertörn som också de bjuder på lunch. Det är mycket mat nu...

Jag har så smått börjat planera min övning som jag ska hålla under praktiken. Eller rättare sagt, min utbildningsinsats i form av en övning. Det kommer bli en befälsövning ungefär som de vi har haft på Revinge. Sedan har jag fått en inventeringsuppgift förutom alla studiebesök och annat som det blir. Och självklart blir det en del larm att åka med på, det är ju trots allt en operativ praktik.

Idag tog jag och H itu med att sätta upp vårt trådlösa nätverk. Och det fungerar! Så nu kan vi surfa på antingen den stationära eller någon av de två bärbara samtidigt.

Klart, slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Satt och läste igenom din blogg lite.Så nu har jag lite fråger till dej, Du läser till räddningsledare eller är det styrkeledare? Själv har jag funderat på att läsa till styrkeledare men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga... Du kanske har några tips på hur man blir det. Om man nu är färdig utbildad styrkeledare, måste man ha jobbat i x-antal år eller något som brandman innan man får bli styrkeledare?
Ha de bäst och lycka till med studierna! //Victoria