2007-08-18

Miljöbilshösten

Idag skriver E24 om "miljöbilshösten", fler och fler biltillverkare satsar på miljövarianter av sina modeller. Främst märks kanske etanolbilarna där flera tillverkare delar på samma motor, som t ex Skoda Octavia och VW Golf som båda får en etanolmotor på 102 hk. Något snålt med hästkrafter för Octavia kan jag tycka men räcker säkert till i Golf.

Det mest intressanta tycker jag ändå är VW:s satsning på miljöbilar som drivs med dielsel, dvs de ska ha ett koldioxidutsläpp på 120 g/km eller lägre. Både Golf och Polo får därmed dieselvarianter som kvalar in under 120 g-gränsen. Mest intressant är Polos BlueMotion-variant som på papperet ska dra 0,38 (!) l diesel/mil (Polo finns även i dieselvarianten TDI 80 som också klassas som miljöbil).

Jag har tidigare skrivit om tankar kring inköp av nya personbilar till räddningstjänsten. Nu ser jag bara anledningar till att välja bilar med små och snåla dieselmotorer istället för etanolbilar som slukar 1,1-1,4 l etanol/mil när det är dags för nybilsköp. Någon som var rädd för priset på dieselbilarna förresten? Det är visserligen högt, men torde vägas upp av dieselns högre andrahandsvärde i framtiden när bilarna ska säljas (enligt flera motortidningar).

Dessutom blir totalkostnaden per mil mest troligt lägst i en snål dieselbil än i en törstig etanolbil.

Klart, slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att det faktiskt finns dieseldrivna 740s ;o)