2007-07-07

Räddningstjänstens fordon

Numera går debatten hög om vad som är framtidens bränsle. Ett konstaterande finns i alla fall och det är att bensinen inte är det.

Så lite på kul har jag gjort ett Excelark där jag stolpat upp några (som jag tror) av de vanligare personbilarna på svenska räddningstjänster, bl a Ford Focus FFV och VW Golf (både gamla och nya generationen) tillsammans med deras blandade förbrukning (enligt tillverkaren) för olika drivmedel.

Inte helt oväntat ger en dieselbil den lägsta drivmedelskostnaden, upp till 40% lägre (nya VW Golv 1,6 vs. Ford Focus 1,6D) för en diesel! Jämför man Focus FFV mot Focus 1,6D skiljer det 35% i bränsleförbrukning till dieselns fördel. Till detta ska läggas etanolbilens högre servicekostnad och att jag har räknat lågt på etanolbilens förbrukning (ca 1 l/mil i blandad körning).

Jag roade mig också att lägga in en funktion för att se brytpunkten för en kurs i Eco-drivning för alla som använder bilarna. Givetvis beror detta på körsträcka, antal "användare", typ av bil osv. Det är ganska roligt att ändra variablerna för att se vad som händer. Men min slutsats blir att en kurs i Eco-drivning lönar sig inom 2-2,5 år om antalet användare är fler än antalet bilar (snabbare ju längre körsträcka per bil och år). Snabbast lönar den sig om alla bilar har bensin- eller etanolmotorer.

Just nu är etanolbilen det som ger renast miljösamvete. Men dessa bilar dricker väldigt mycket etanol och kan därför knappast anses som bränsleeffektiva. Dessutom är etanolens kallstartegenskaper inte utredda och heller inte vad som egentligen kommer ut genom avgasröret. En riktigt snål dieselbil kan däremot köras både på vanlig diesel och kommande biodiesel och nya dieselbilar har effektiva partikelfilter. Tittar man sedan ekonomiskt på det hela är en dieselbil överlägsen alla andra bilar i bränslekostnad.

Kanske läge att tänka om när det gäller strategier för bilinköp?

Klart, slut.

Inga kommentarer: