2007-07-10

Klantigt

Det är såna här artiklar som gör att Polisen får försämrat förtroende. Jag menar, hur lyckas man?! I ett villaområde?!

Detta är en av anledningarna till att jag är en förespråkare för en nationell utryckningsförarutbildning. Jag menar, för att ta vanligt körkort finns det nationella kursplaner. Varför ska det då vara så svårt att få till något liknande för utryckningsförare? Om allas erfarenheter av blåljuskörning (ambulans, polis, räddningstjänst med flera) togs tillvara och harmoniserades till ett nationellt plan tror jag att flera olyckor skulle kunna förebyggas.

För den delen - är det hastigheten eller beteendet i trafiken som dödar? (retorisk fråga)

Klart, slut.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte ens jag kör så illa ;o)
Det är både och. Dåligt beetende som gör att man överskattar sin förmåga och kör för fort. De vet inte alls vad hastigheten kan ställa till med...
Men det vet ju vi som ska klippa loss dom, eller hur ;o)

Anonym sa...

HAHAHA hur lyckas man? den polisen borde nog lära sej köra snabbt och säkert innan ens försöker sej på det...

Anonym sa...

Vad är det som skulle bli så bra med att en nationell utbildningsplan för utryckningsförare skulle införas?

POMS - som den aktuella polisbilen hör till har en veckas utbildning i utryckningskörning för poliserna innan de får köra trängande.

Med en nationellt standardiserad plan kommer man att förlora bitar som att kunna anpassa utbildningen till de lokala förutsättningarna. Du måste ju hålla med om att det är en avsevärd skillnad på den trafikmiljö sin en heltidsstation i Stockholms innerstad har mot den som deltidskåren ute i obygden har.

Det är, enligt mig, bättre att ansvaret att de anställda har rätt utbildning för sina arbetsuppgifter läggs på - just det - arbetsgivaren.