2007-07-26

En repris

Någon som känner igen det här? Klantigt kanske inte är rätt ord, men dålig riskanalys av väglaget åtminstone. Jag undrar när rubriken istället är "Påkörd av utryckningsfordon - dog"...

Jag har tidigare talat mig varm för att det det ska finnas en nationell utryckningsförarutbildning. Och självklart ska denna kunna anpassas till lokala förutsättningar. Dock är jag av den uppfattningen att om flera utryckningsorganisationer delar på erfarenheterna tror jag att man får en mer komplett utbildning. En nationell utbildningsplan vore därför inte så dumt, utbyte och tillvaratagande av erfarenheter ger styrka i min mening. Alla litar ju redan nu på att det sitter kompetenta förare bakom ratten med blåljusen på, oavsett om det är brandbil eller polis, i Pajala eller Malmö. För den delen - arbetsgivarens ansvar har ju funnits i Arbetsmiljölagen länge. Men lever arbetsgivarna upp till ansvaret? Varför kraschar utryckningsfordon i sådana fall?

Något måste göras åt olyckorna med utryckningsfordon. En nationell utbildningsplan är inte den enda lösningen men kanske ett steg på vägen.

I helgen blir det en tripp till Anderstorp som brandfunktionär på Scandinavian Raceway under WTCC. Spännande!

Klart, slut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Avis att du ska till Anderstorp, dock var det ingen hitt att sitta på grässluttningen när vi var där. Men du ska ju vara ute på banan =o)