2007-08-05

Sommarinspiration

I sommar har jag ägnat mig åt att läsa och titta på sånt jag tycker är intressant helt utan att tänka på vad media eller folk har recenserat eller tyckt om det. Förutom att det skänker ett lugn åt själen har också hjärnan fått lite motion så att sommarens förslappning inte ska klamra sig fast när RUB börjar igen. Så idag tänkte jag tipsa om två böcker och två föreläsningar som allihop vänder lite upp och ned på ens världsbild när man väl tagit dem till sig.

Först ut: "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard. Läsvärt om hur tryggheten i Sverige faktiskt inte alltid är av godo. Billig som pocket hos Lycknis (direktlänk till boksidan) för studenter eller som inbunden hos Mareld för icke-studenter.

Mitt andra boktips är "Hälsningar från ondskans axelmakter" av Caroline Salzinger. En unik skildring inifrån USA:s "skurkstater", den berör och upprör. Köp inbunden hos Lycknis (direktlänk till boksidan) om du är student eller hos Bokus för alla andra för bra pris.

Och till sist, Hans Roslings två föreläsningar om hälsa och fattigdom på TED:s hemsida. De är bara ca 20 minuter vardera så de tar inte lång tid. Trots sitt korta format är de inspirerande, allmänbildande och väcker många tankar!

Klart, slut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Langtar efter dig nu...jattemycket! :)

Anonym sa...

Det var alltsa jag, dvs. Hanna, som skrev den tidigare kommentaren ;)